Common sense

FB-debatten kom upp i helgen... Och så läste jag nyligen ännu en artikel om ungdomars vanor på nätet som handlade om bristen på insikt om hur våra alias på internet kan skada oss i framtiden. Jag skriver "oss" eftersom att även jag är med på FB, MSN, Blogger, m.m. och om man googlar mig kommer det upp en del träffar och inlägg. Jag finns helt enkelt på nätet, precis som merparten av mina vänner och kollegor.

Kalla det alias om du vill. Det är såhär samhället har artat sig och det är svårt att stå och predika mot internet när användadet eskalerar. Den äldre generations "tröskel" är skyhög inför internet och de kan inte ta till sig de fördelar som radas upp för att nackdelarna är enklare att förstå. Och har man otur kan man träffa en mördare på nätet...  
 
Att förbjuda sina barn att gå med i Bilddagboken, Lunarstorm och Facebook kommer aldrig att fungera. Däremot att prata om förnuft, försiktighet och etik och moral. Att vara på "ungdomarnas sida" och tala med dem om deras sätt att umgås/tala/interagera tror jag är ett bättre alternativ.

Så länge jag står för vad jag skriver och gör tänker jag fortsätta med det, på FB, på MSN, på bloggen. Allt handlar om att använda "common sense" precis som i det riktiga livet. Och pervon, bedragare och andra kriminella som vill dig illa finns det lika många utanför internet som på internet. De är troligtvis samma person.

Däremot tycker jag att vi borde börja fundera på syftet med våra liv på nätet... vad är det vi får där som inte finns i verkliga livet och vilken tillfredsställelse är det vi saknar i det verkliga livet?   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback