Malmö vs. Stockholm 1-1

Jag bestämde mig för en tid sedan, efter låååångt velande, för att flytta till Malmö efter min tid i Eskilstuna. Jag har vägt för- och nackdelar, jämfört med huvudstaden, snackat med kompisar, killen och familj och känt efter ordentligt. Magkänsla och hjärtat fick styra och jag började söka lägenhet i Malmö. I samma veva blir jag erbjuden jobbet på högskolan (en jag-kan-inte-tacka-nej-chans) och det spekulerades kring om jag ville ha förlängt. Nej, sa jag, jag ska flytta till Malmö. 

Lägenhet gick det bra med - fick snabbt två på gång - den ena ett förstahandskontrakt vid Möllan och den andra en étage på gamla väster som jag skulle dela med en Fredrik. Ville helst bo själv men då hyresvärden inte fick tummarna loss och då denne Fredrik ville ha besked var jag tvungen att klura ordentligt. Hellre icke-förstahand än att fortsätta vänta så jag tackade ja till Fredrik och lovade att jag skulle göra en makeover på vår balkong och därmed vara en god lägenhetsmate. Idag när jag kommer hem ligger där ett brev från hyresvärden med ett förstahandskontrakt, 2 bloody veckor för sent. Nu har jag redan bundit upp mig, betalt hyra och börjat se fram emot att bo granne med lilla torg.  

Tidigare under dagen fick jag återigen frågan på jobbet "ska du verkligen flytta till Malmö?". Ja, sa jag. 

Några minuter senare fick jag ett telefonsamtal av en kvinna som råkat komma över mitt cv och tyckte att jag skulle börja arbeta hos henne som informatör i Stockholm ett år framöver. "Är du intresserad av tjänsten så kan du får börja den 1 juli?". Jaha - inte lika lätt att fortsätta säga: Jag ska flytta till Malmö. 

Och här är jag nu. Dagen innan nationaldagen och jag är totalt förvirrad igen med en känsla i magen som säger att jag inte vill bo i Stockholm men som samtidigt oroar sig för hur många chanser man egentligen får lov att tacka nej till. Men så hör jag min mentor båt-Hannas kommentar "ta det som en komplimang och fortsätt packa - du längtar hem". 

Har en dag på mig att bestämma mig. 

Var förresten på Lolilos opponering i eftermiddags innan handledningen. Bra jobbat - snygg tidning! 

  

Kommentarer
Postat av: Maria

Jaa du, du vet ju vad jag tycker och hoppas!!! Men samtidigt så vet jag ju vad du vill och har sett fram emot, så jag förstår ju dig absolut. Och bara en dag att bestämma sig?!? Ja det är inte lätt även om det kanske egentligen är det, eller? Det blir i vilket fall som bra Tess, hur du än gör. KRAM

2007-06-05 @ 22:14:56
Postat av: Båt-Hanna

Ja du, tänk att så trevliga saker kan vara så jobbiga att behöva ta beslut om. Men jag håller på det jag sa tidigare idag, gör det som känns bäst för stunden!! Jobba, det ska du göra hela livet, men att få bo granne med ett torg o att få inreda en fin balkong kanske är första och sista gången. I alla fall sista gången du känner att du har TID att göra det.
Nog för att du hamnar långt bort men jag håller i alla fall på att du ska njuta en stund av livet, se till att ha ett härligt sommarlov (förmodligen det sista), bada i havet och njut av att borra ner tårna i sanden på stranden. Innan du vet ordet av har du fått ditt drömjobb, allvaret börjar och man har inte lyxen av att kunna välja och vraka bland en massa jobberbjudanden längre ;) men än har du låååångt kvar. Se till att njuta av den tiden och gör det DU VILL och DET DU MÅR BÄST AV. Vad du än väljer så kommer det bli bra!!!
Massor av kramar från Mentor-Hanna

2007-06-05 @ 22:33:52
Postat av: Linda

Hej Therese!
Följ ditt hjärta, vilket är nog så svårt ibland men känn efter ordentligt så hittar du nog svaret där. Du kommer välja rätt.
Tack för dina rara ord om vår redovisning. Det värmer ska du veta, kram på dig tjejen.

Postat av: Nellan

Ibland är det jobbigare att ha många val än att bli tvingad till något. Det skulle vara jättekul att ha dig i Stockholm, men jag får känslan av att du kommer att ångra dig om du inte får vara i Malmö ett tag nu. Du kan ju komma tillbaka uppåt senare :)
Förresten - imorgon kommer förhoppningsvis ett ganska rejält försenat brev med fina praktik-intyg till dig.
Kramar från Nellis

2007-06-07 @ 09:50:57
URL: http://nellan.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback