"Vooooolvo är en bra bil"

Jag har lyckats komma över riktigt bra musik. Såndär ärlig spontan musik som är genuint skapad och inspirerad av riktiga känslor. 

Hon dansar är namnet på senaste skivan. Debuten hette En stor pojk nu. Fredrik Ekblad heter artisten. Ett okänt namn för många - och likaså för mig tills för någon vecka sedan. Men nu på sista tiden är det denna Fredrik som fått snurra i min dator (eller hur skivorna nu beter sig inuti datorn). 

Med låtar som Hon dansar, När ögonen tindrar, Campingsemester och Galen musikant visar Fredrik en bredd som artist och ett smakprov på hans musikaliska begåvning. Han är någon form av vistrubadur som sjunger naket vackert till de instrument han får lust att ta för sig. Han sägs spela allt. Och ibland letar sig inslag av världsmusik fram. Svår att sätta etikett på. Härlig.  

Jag läste nyligen en recension av skivan, skriven av en Groove-kollega, och kan genom den bara konstatera att musiksmak är individuell och att en recension inte alltid visar sanningen. Jag om någon borde veta - jag är ju själv musikskribent och kan ärligt erkänna att jag ibland recenserar skivor som jag har absolut noll koll på - där mitt absoluta tyckande blir grunden för hela recensionen. Då är det inte alltid att resultatet blir helt rättvist heller.  

Som i fallet med Fredrik Ekblads andra skiva. 




Kommentarer
Postat av: Anders

Ja jag har hört talas om honom. Gillar hans dialekt. Var kommer han ifrån - vet du det? Tycker dock inte om samarbetet med Flink. Trevlig sommar till dig med!

2007-07-20 @ 11:36:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback