Fack it

Helgen var hektiskt men så himla kul. I fredags åkte jag till Stockholm för att vara med på ett möte med mitt fackförbund, DIK Student. Hade egentligen inga förväntningar på helgen. 

När jag kom till Stockholm möttes jag av ett glatt gäng på 16 pers som var jättetrevliga allihop. Medelåldern var typ 25 år och alla pluggade något inom kommunikation, konst eller kultur. Vi spenderade helgen med att snacka utbildning, praktik, cv, arbetsmarknad och den ständiga frånvaron på självförtroende på studenter inom vårt område. En tjej sa "man har nästan gett upp innan man sökt ett endaste jobb". Kom fram till att det beror mycket på att lärarna gärna upplyser om hur svår arbetsmarknad vi har och hur tufft det kommer att vara när vi kommer ut. Och när jag tänker efter har jag fått höra negg enda sedan ettan på media, av lärare som valt att bli lärare för att de inte fått jobb eller för att de gått in i väggen.. men läget har förändrats. Visst är det fortfarande svårt att få jobb, men jag är övertygad om att det inte är omöjligt, och att det har med både person och inställning till arbetsmarknaden att göra när vi väl släpps lösa från IDP. I grund och botten måste det väl också någonstans handla om att tro på det man vill.

På lördagen hade vi cv-workshop vilket var hur intressant som helst. Det fanns hur mycket som helst att ändra i mitt cv, även om det i jämförelse med en tjej från museilinjen grafikst såg skitbra ut. Mycket användbar hjälp, tusen tack! Vi fick värsta lunch, middag och lunch, och däremellan fika. Dessutom fick jag en DIK-väska när vi skildes åt och en kompis Malin från Eskilstuna. Inte illa det på två dagar och alldeles gratis. 

På fredagskvällen sov jag hos Maja. Vi träffades på station, köpte massa gott och bänkade oss framför Let´s dance hemma hos henne och Freddan. Fast först tittade vi på alla små bebben-grejer som de fått i julklapp. Små vita sneakers och massa randiga tröjor - oh vad jag längtar tills bebisen ploppar ut. Jag ska bli den bästa mammakompisen så det så! 

 


 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback