Seven nation army

Jag vet att jag redan använt detta uttrycket: men idag drabbade livet verkligen mig. Vi befann oss på högskolan, på Idp, en mängd studenter, lärare och andra som jag aldrig sett tidigare. Och så Björns fru och tre döttrar. Vi var på minnesstunden för Björn Lagerholm, och det var så fint. Två foton av Björn och hans gitarrer prydde bordet framme vid whiteboartavlan tillsammans med ett gäng levande ljus. Med all denna prakt och högtidlighet kom tårarna, ångesten, rädslan och sympatin. Tankar om döden, om livet, om familjen, om att säga jag älskar dig och vetskapen om att ingenting är för evigt. Att livet inte är en garanti och att allt det du tänker att du ska göra imorgon kan vara för sent. Med tårarna kom också insikten om vad livet egentligen går ut på. Inte kan det vara att bli ledsen för att folk är otrevliga, eller tycker att jag stavar fel i mina nyhetsmail. Inte kan livet gå ut på att hela tiden prestera mer och bättre, på att ha ett sprängfullt cv och att missa betydelsefulla födelsedagar för att jag satt i ett ineffektivt 15-timmarsmöte. Jag, Anna och Therese pratade om att man sällan säger att man älskar sin familj. Jag säger det förvisso alltid till mamma och pappa, men det har blivit mer vana än känsla över mina ord. Därför ringde jag mamma ikväll och sa att jag älskade henne innan vi la på. Det lät nog som det alltid brukar göra när jag säger det, men denna gången menade jag det av hela mitt hjärta. Allra helst nu när mamma åker till nästan jordbävningsdrabbade Bali om 2 dagar.

Idag har varit en omvälvande dag.

Jag tar med mig Björns ena dotters ord: "Alla får komma – det sa pappa alltid" om att studenterna var bjudna till begravningen på fredag.

Jag tar med mig Björns ord om Poppius "gör det sen när du pluggat klart, få ut det mesta av din studietid innan dess", men förvandlar avsikten till att handla om livet istället.

Och så tar jag med mig att mitt soundtrack även är en av Björns favoritlåtar.

Kommentarer
Postat av: tess

fina ord från en fin tjej! jag tycker om dig! (se nu sa jag något som jag sällan säger OCH jag menar det dessutom!) hoppas att du får lite mindre att göra framöver, så att vi har tid att umgås mer.. 15-timmarsmöten är tråkiga. tjejmiddagar är roliga. kram

Postat av: Alexen

Jag tyckte det var jättefint att du gav familjen ett brev. Dom mår bra av att få veta att han var omtyckt.

Det är jobbigt när man blir påmind om hur skör tråden är mellan liv och död.

Jag älskar dig gumman!

2006-05-31 @ 19:05:45
Postat av: Magnus

Fint skrivet om Björn. Jag har känt honom sedan början av 70-talet och räknat honom som min närmaste vän. Det gjorde obeskrivligt ont när han lämnade oss. Begravningen var så fin och det var roligt att så många studenter var där.
Roligt också att du gillar Gov Andy. Kuriosa här är att Andy gick i gymnasiet på Carlforsska i V-ås (precis som Björn och undertecknad) och vi umgicks mycket (också med gitarrer, gatumusicerade osv).

Lycka till med resten av skolan.

2006-11-21 @ 10:10:10
Postat av: Kattis

Hej hej. Alla får alltid vara med...
Kul att du tyckte om min pappa, alla breven och boken vi fick var jätte fina.
Fint att veta att du brydde dig, för han brydde sig väldigt mycket om alla sina elever.
Kram från mellan dottern

2007-11-20 @ 00:11:08
Postat av: helena

konstigt, ibland brukar jag googla på pappas namn men jag har aldrig fått fram detta förut. det är otroligt skönt att läsa det du skriver, jag vet inte varför, kanske för att man vill veta hur han var i andra sammanhang och att det är kul att påminnas om honom. ännu konstigare att min lillasyster kommenterade detta samma dag. han pratade mycket om er "kids", man fick inte säga studenterna. haha.
ha det bra och kram från den äldsta dottern Helena

2007-11-20 @ 13:55:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback