Julafton

Det sägs att bilder säger mer än tusen ord

22624-56



 
 

Men jag känner ändå att jag behöver förklara lite.
Min släkt är alltså inte ett gäng galningar. Vi har inrättat en tradition på julafton där vi dansar kring granen iförda Thomas roliga hattar. Traditionen började när Måns var liten liten, men nu när han är 15 år och jag snart 25 är det fortfarande lika kul. Vi dansar till macarena, Dr Bombay och så favoriten Feliz Navidad, och alltid är det någon som snubblar på julgransbelysningens sladd. Detta året: mamma. 

En nyare tradition är julklappspelet. Alla tar med sig en julklapp för ca 20 spänn. En äggaklocka sätts på en vis tid (vilken är hemlig). Sedan slår man med två tärningar och ska få 6. Får man 6 får man ta ett paket. Och så går man varvet runt. När äggaklockan ringer fortsätter vi slå men får man 6 ska man ta paketet av de som redan fått paketeter. Lika kul var gång. Detta året kom Svennsons vänner Bergmans över och var med. Herr Bergman är gammal dj på KB och ansvarig för att KB började spela lite speciellare musik. Vi snackade musik fram till 03.00 sedan var det dags att sova. Måns bäddade med MFF och jag sov gott med di himmelsblå.

Hela julafton var underbar från morgon till slut. Som alltid  löste det sig till det bästa. På morgonen klädde jag och mamma granen. Pappa hämtade mig vid två och vi åkte till farmor där Gunnel och Christer redan bänkat sig i soffan. Jag och Gunnel skötte maten. Farmor fick 5 badlakan… hoppas att hon badar ofta. Pappa blev glad för sin mp3-spelare, men jag tror inte att han fattade riktigt hur han skulle använda den.

Lagom till att köttbullarna skulle stekas körde pappa mig till Svenssons där mammas sida av släkten firade. Dem hade också kommit fram till varmrätten så det var bara att hugga i. Thomas hade ändrat visorna och detta året handlade min om ”tomten Alex han spader får, när Tessan viftar med sitt hår”.  Vi åt och åt och åt!

Bästa släkten, bästa julen - och jultomten finns visst!






Kommentarer
Postat av: måns

jag håller med om att vi e ett gäng galningar o visst e det lika kul varje år:D hoppas vi får det lika kul i många år till:)

2006-01-08 @ 01:05:07
Postat av: Tess

Ja såklart vi ska! Men visst måste vi införa lite nutida musik. Tänk dig dans runt granen till tung hip hop. Fast då kanske Svea trillar av stolen hihi..

2006-01-08 @ 01:16:40
Postat av: annann

Åh, vad roligt ni verkar ha, jag är grymt avis!

2006-01-08 @ 22:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback