Absolut Yngsjö

22624-152

Hemma igen från min tre-dagars på "lannet". Blev mottagen med stor famn av mormor, Boddan, Måns och Thomaso - alla lika solbrända. Första kvällen spelade vi spel, åt tacos och när karlarna lagt sig skvallrade vi kvinnor och drack vin. 

Dagen efter vaknade vi tidigt, åt frukost och cyklade ner till havet - till vackra hanöbukten med sin långa strand och sina skymtar av Kivik. Det var ganska höga vågor i vattnet och jag och Måns simmade och lekte flera timmar. Jag var mer under vattnet än över, fick kallsupar som smakade precis som de gjorde när jag var tio och spenderade hela somrarna här.

Vi besökte Sylvia, som är min morfars syster och som bor granne med oss på lannet, och övertalde henne att vi skulle åka in till Åhus och äta på glassbåten. Väl där träffade vi nästkusinen Anna och Marie-louise. Vi åt middag med getingarna och snackade att flytta hemifrån i smyg. Anna är nämligen snart 18 år och har varit ganska hårt hållen hela hennes uppväxt + att de ju bor på lannet. Kände mig som en ganska bra förebild när jag berättade om min och Sophies första lya. Undanhöll förstås en hel del information.

Vi hann också med att gå på studiebesök på Absolut Vodka-fabriken som bara finns i Åhus. De berättade att de producerar 600 000 flaskor Absolut/dag. Hälften åker utomlands. De hade ett galleri med pr- och marknadsföringsmaterial som var väldigt fascinerande. De kan ju spinna vidare på temat hur länge som helst. Några förslag: Absolut Tess/ Absolut Malmö/ Absolut Klubb Gung / Absolut Möllan.

Igår var vi nere vid havet och lyssnade på Niklas och Bosse som körde covers i allsång-stil. Det var riktigt kul och jag och Måns fick igång de stelaste i sällskapet. Bästa låten var såklart Änglahund och Danne Stråheds talande "stockholmskan är vacker, göteborgskan har sin charm, men när en flicka talar skånska är det nåt som gör mig så varm...". 

Roligast av allt var att träffa bästaste kusinen Måns som jag träffar alldeles för sällan nowadays. Han var nyss hemkommen från språkresa i England, men hade inte fått lära sig mycket engelska. Vi spelade skitgubbe, studsade 8 km/dag (= 10 minuters studs), snackade och hade kul. Varje gång jag är med Måns tänker jag på hur mycket jag en dag vill ha en stor familj med i alla fall tre barn. Vi åkte tåg hem tillsammans för han skulle på en fest i Malmö, men jag hann bjuda honom på middag innan.

Härligt var det. Nu är jag himma igen. Ska ringa Soffan som kommit hem från sin kärlekssemester i Turkiet. Haj så länge!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Allsång är kul, eller hur?

2006-08-11 @ 17:14:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback